Dla Przyjaciół i Znajomych
|
|
Anna
Walulik,
Edukacja na odległość i kształcenie dorosłych,
w: Dyskursy /fragment publikacji:/ Edukacja
na odległość, rozumiana dziś głównie jako e-learning, jest
spadkobiercą kształcenia korespondencyjnego, w którym
wyraźnie
uwidaczniają się wskazane
przez Knuda Illerisa poznawcze, emocjonalne i społeczne wymiary uczenia się . W wymiarze poznawczym w kształceniu zdalnym szczególną rolę odgrywają mechanizmy rządzące procesami percepcji i uwagi, przy czym uwaga uczestnika tej formy kształcenia skupiona jest na określonym bodźcu (tekst drukowany, bodźce przekazywane przez ekran komputera itd.). Szczególne użyteczne jest nieświadome korzystanie z zasobów własnych, gdyż uczestnik jest oddzielony od bezpośredniej pomocy i nadzoru nauczyciela. Specyficzna forma łączności z nauczycielem domaga się świadomego i celowego uruchamiania sfery emocjonalnej. Istotnym czynnikiem jest tutaj stan istniejącej przedwiedzy, gdyż uczestnik kształcenia na odległość samodzielnie zmaga się z koniecznością równoważenia stanu własnej niewiedzy. Dlatego tak istotną rolę w tej formie edukacji odgrywa motywacja. Dlatego nie może w niej zabraknąć interakcji, które będą motywację uczestników podtrzymywały i wyzwalały. Nadaje to procesowi uczenia się na odległość wymiaru społecznego. Uczestnicy tej formy edukacji są gotowi podjąć kontakt z innymi uczestnikami i organizatorami. Emocje i motywacja edukacyjna określają interakcje społeczne także wychodzące poza obszar bezpośrednich uczestników konkretnej formy kształcenia .
|